Sommarjobb, praktik & utlandspraktik

Om du läser på Volvogymnasiet blir du visstidsanställd på Volvo Powertrain eller Aurobay (fd Volvo Cars) under de tre studieåren och är då tjänstledig för studier. Efter fullgjorda studier finns det goda möjligheter till anställning. En av förutsättningarna är att du uppfyller företagets gällande krav på bl.a. hälsokontroll. Anställning sker då enligt gällande arbetslagstiftning.

Sommarjobb

Som elev erbjuds du sommarjobb mellan årskurserna. Dock måste man ha minst godkänt i kurserna.

Praktik

Som elev genomför du APL, ArbetsPlatsförlagt Lärande. Det är praktik som genomförs på företagen Aurobay eller Volvo Powertrain beroende på vilket bolag du som elev är anställd på. Praktiken görs i omgångar under hela åk 1-3 och du kan bl a få åka utomlands 3 veckor i åk 3 om läget tillåter. Du avslutar även din utbildning med 8 veckors praktik i Skövde strax innan du tar studenten.

Utlandspraktik

Under normala omständigheter finns det goda möjligher till praktik utomlands i årskurs 3 på något av Volvobolagen i Gent, Belgien där två lärare ständigt finns på plats för att stötta eleverna. Allt är kostnadsfritt för eleverna.