Yrkesvalen

Alla elever får högskolebehörighet men du har även möjlighet att välja till kurser som leder till t.ex. Civilingenjörsprogrammet. Om du hellre vill fördjupa dig i ett yrke, så kan du välja till ytterligare yrkeskurser. Alla elever blir skickliga automationstekniker eftersom vi har produkt- och maskinteknik som programinriktning, men du kan även satsa på någon av våra fem olika yrkesinriktningar:

Serviceelektriker

Som serviceelektriker medverkar du vid installation och/eller intrimning av enheter, utrustningar eller anläggningar, installationer och system. Du kommer även att utföra felsökning, vilket idag sker med avancerade datorprogram. Vi brukar säga att en serviceelektriker är anläggningens läkare, du utför kontrollerna, ställer en diagnos och kan även läka eller förebygga fel.
Träffa Olivia och William!

Servicemekaniker

Gillar du att fixa och reparera saker, är servicemekaniker något för dig. Här behöver man faktiskt kunna lite av varje och dessutom gilla att lösa problem på ett effektivt sätt. Du kommer att arbeta med förebyggande underhåll och med förbättringsarbete för att hålla anläggningen i trim.
Träffa Maria och Gustav!

Produktionstekniker

Du blir inte en färdig produktionstekniker men kommer en bra bit. Denna yrkesinriktning passar bra om du tänkt läsa vidare till någon av högskolans/universitetens tekniska utbildningar som maskiningenjör eller civilingenjör. Under utbildningen kommer du att praktisera med produktionstekniker direkt i deras vardag där de arbetar med att rita framtidens produktionsanläggningar, effektivisera
arbetsmoment och utrustningar, bl.a
Träffa Alen och William!

Gjuteritekniker

Vi har världens modernaste gjuteri i Skövde där de utvecklat en helt egen teknik för att återvinna sanden i gjutformarna. Inom gjuteriet kan man arbeta med flera olika yrken, som automations- eller underhållstekniker men här får du även lära dig mer om gjuteriprocessen som är otroligt spännande.
Träffa David och Alma!

Automationstekniker

Om du vill fördjupa dig i automatiseringskunskap, gillar att programmera robotar samt att få olika maskiner att arbeta tillsammans på ett självständigt sätt, då ska du välja denna inriktningen.
Här finns det även möjlighet att vara med i utvecklingsteam och åka utomlands för att testa ny utrustning eller kanske lära andra hur man sköter anläggningen bäst.
Träffa Joel och Agnes!